The Gear Loop stöds av sina läsare. När du köper via länkar på vår webbplats kan vi tjäna en affiliate provision. Läs mer

Den här sidan har översatts med hjälp av AI och maskininlärning innan den har granskats av en mänsklig redaktör på ditt modersmål.

(The Gear Loop) - Att ge sig ut i Cairngorms på en 65 km lång vandring med en grupp människor som du träffade kvällen innan kan låta som öppningsscenen i en lågbudgetskräckfilm, men det är precis vad vi gjorde under den första Fjällräven Classic UK.

Classic har sitt ursprung i Sverige och är en möjlighet att vandra genom en fantastisk del av världen med allt du behöver för ett äventyr på ryggen. Det är en chans att sakta ner och koppla bort vardagen och dela en upplevelse för livet med andra vandrare.

Den första Classic 2005 organiserades av Fjällrävens grundare Åke Nordin för att få fler svenskar att ta sig ut i bergen, men konceptet har nu spridits över hela världen och åtta evenemang äger rum på platser från Sydkorea till USA. Detta är första gången evenemanget hålls i Storbritannien, efter att ha ställts in och flyttats på grund av Covid.

Konceptet är att erbjuda en lättillgänglig ingång till långväga vandringar. Du tar med dig tält, spis och utrustning för tre dagar i vildmarken och Fjällräven tillhandahåller frystorkad mat, en markerad väg och kontrollpunkter där du kan fylla på med det nödvändigaste (inklusive whisky).

The Gear LoopVandring på Fjällräven Classic UK foto 1

Tyngd

Vi vaknade på Mar Lodge vid foten av Cairngorms på en ovanligt solig dag. Det fanns nästan en antydan till värme i septembersolen när de andra cirka 200 vandrarna gjorde sina sista förberedelser före packningsvägningen.

Vissa ryggsäckar vägde endast 8 kg medan andra vägde 24 kg, även om det ryktades att ryggsäcken i fråga innehöll fyra biffar och tillräckligt med öl för att fylla en liten pub.

Från och med detta ögonblick stod det klart att Classic lockade olika typer av vandrare - vissa reste snabbt och lätt medan andra föredrog lyx.

The Gear LoopVandring på Fjällräven Classic UK foto 2

Vår Klättermusen Bergelmer-ryggsäck på 50 liter vägde in på respektabla 15 kg, och vårt kolpolerade, expeditionsklara MSR Access 2-tält hjälpte utan tvekan till att minska övervikten. Vi hade också en mängd andra förstklassiga utrustningar från Altberg, Montane, Thermarest och Rab att testa, som vi kommer att titta närmare på i en annan artikel.

Det medryckande ljudet av säckpipor signalerade att vårt äventyr började, och vi gick längs floden Dee som slingrade sig genom gamla tallskogar under de första kilometrarna av rutten.

Träffa teamet

Detta är förmodligen ett bra tillfälle att presentera den hastigt sammansatta äventyrsgruppen. Anna, en arktisk upptäcktsresande och Fjällräven-ambassadör som har bytt kläder oftare än en pantomim i West End.

The Gear LoopVandring på Fjällräven Classic UK foto 3

Ian, en Royal Marine Commando som blivit fotograf och som trivs bäst på fuktiga och ogästvänliga platser. Videofilmaren Jamie - som inte tycktes vilja ha en kameraväska och istället valde att bära sin kamera för hand i tre dagar - och slutligen Neil, källan till oändliga Terminator-citat, som också råkade vara händig med en kamera. Och inte att förglömma Bilbo, Annas hund som hade mer energi än hela teamet.

De höga tallarna och den frodiga skogsmarken som är översållad med paddor gav snart vika för ett mer typiskt skotskt landskap: breda gläntor med Cairngorms enorma, rundade kullar som skymtar i fjärran.

Vi hade precis börjat och mötte redan grupper som stannat för att ta en fika och njuta av den redan fantastiska utsikten och det förbryllande goda vädret. Eftersom vi inte hade någon brådska stannade vi också och tog en kopp kaffe, delade mellanmål och lärde känna våra nya kamrater.

The Gear LoopVandring på Fjällräven Classic UK foto 4

Innan vi kom in i de riktiga bergen var vi tvungna att besöka vår första kontrollstation för att få våra vandringspass stämplade. Kontrollpunkterna hade en dubbel funktion, i första hand var de till för säkerheten, så att teamet av volontärer, marschaller och personal från fjällräddningstjänsten visste var alla deltagare befann sig på rutten, och för att se till att ingen lämnades efter.

Det andra syftet var att fungera som en plats för att ta en paus, dricka kaffe och prata med andra vandrare. Vissa kontrollpunkter erbjöd också påfyllning av mat, så vi bar aldrig mer än ett par måltider för att hålla packningsvikten nere.

Efter att ha stigit gradvis under några kilometer öppnade sig det majestätiska Lairig Ghru framför oss. Några av Storbritanniens högsta berg flankerade oss när vi klättrade, och vi var lättade över att vädret spelade med, för under dåliga förhållanden skulle detta ha blivit ett mycket dystert landskap.

The Gear LoopVandring på Fjällräven Classic UK foto 14

Solen var på väg nedåt mot horisonten, så bergen kastade kolossala skuggor över dalens botten, och de minsta ljusklyftorna kastade guldpölar på bergen mittemot. Det var verkligen en fantastisk syn som påminde oss om varför bergen är en så speciell plats.

En annan kontrollpunkt följde vid Corrour Both, som fortfarande var badat i höstljus, och vår uppmärksamhet riktades mot att hitta en plats att slå upp tälten på och laga middag.

När det sista ljuset sjönk under Cairn Touls och Braeriachs toppar och gläntan höll fast vid den sista värmen från dagen, satt vi och diskuterade en mängd ämnen som till och med The One Show skulle ha svårt att förstå, samtidigt som vi vaggade en mängd mat som höll på att återfuktas. Det rörde sig om allt från pasta bolognaise till renskötare.

The Gear LoopVandring på Fjällräven Classic UK foto 5

Så småningom tvingade de iskalla vindarna oss att dra oss tillbaka till våra respektive tält och vi försökte återhämta oss från dagens ansträngningar innan vi gjorde allt igen i morgon.

Första ljuset

När vi vaknade med första ljuset hade den idylliska klara himlen från föregående dag ersatts av ett täcke av stålgråa moln. Skottland hade återgått till sitt traditionella klimat, tycktes det.

Vi packade ihop lägret och fortsatte att klättra upp mot ruttens högsta punkt, Pools of Dee. På cirka 850 meter över havet var klimatet här mycket annorlunda än på lägre höjder.

The Gear LoopVandring på Fjällräven Classic UK foto 16

Vid detta tillfälle piskade en ylande vind upp i dalgången och vi befann oss snabbt i molnen och blev genomblöta. Ännu en kontrollpunkt prickades av och vi fortsatte, med snabba nedgångar i jakt på lugnare väder.

Enorma stenblock och lösa stenar - som kan knäcka en fotled i ett ögonblick av instabilitet - gav snart vika för täta tallskogar med trädkantade vägar som slingrar sig över leden. Resten av dagen var i stort sett en händelselös plogning, eftersom det breda dubbelspåret innebar att vi täckte marken snabbt och den relativt plana terrängen erbjöd andrum för trötta ben.

När nästa kontrollpunkt låg några kilometer bort, började tankarna återigen gå till maten, som alltid verkar vara en välkommen distraktion från ömma fötter och tunga ryggsäckar.

The Gear LoopVandring på Fjällräven Classic UK foto 18

Ett längre stopp än väntat innebar att det var mitt på eftermiddagen innan vi passerade de sandiga stränderna vid loch Morlich och gradvis lämnade trädtäckets skydd bakom oss och gick tillbaka ut i Cairngorms ödsliga landskap.

Vi hade planerat att fortsätta och ta lite mer höjd innan vi slog läger, men Mountain Rescue varnade oss för snö och vindar på 60mph, och om vi ville fortsätta den kvällen skulle vi behöva fortsätta 15 km till för att nå ett mer skyddat område.

Tanken på en 35 km lång dag var inte värd att tänka på, så vi anslöt oss till vad som verkade vara alla andra på Classic och slog upp våra tält på den lilla mark som fanns kvar.

The Gear LoopVandring på Fjällräven Classic UK foto 15

Det enda problemet med det område där vi hade bestämt oss för att slå läger var den enorma mängden vatten under fötterna. Ja, vi hade lyckats slå upp våra tält i en mosse.

Det var dock lugnande att veta att även de äkta upptäcktsresenärerna och äventyrarna på resan hade gjort samma sak. Det verkade som om alla gick, åt och sov i en mosse den natten.

Mörk himmel

Lyckligtvis nådde snön och de starka vindarna inte ner till lägre höjder, men att titta upp på gläntan var ingen särskilt tilltalande bild följande morgon. Med en ännu mörkare himmel över oss gav vi oss iväg med en viss rädsla för vad Cairngorms kunde komma att kasta på oss.

The Gear LoopVandring på Fjällräven Classic UK foto 19

Mycket, visade det sig. De kraftiga vindar som vi hade skyddats från längre ner i bergen var nu i full styrka och regnet var våldsamt.

De höga bergen på båda sidor av dalgången gav oss vädret rakt över ryggen och en stor del av förmiddagen tillbringades med huvudet nedåt, och vi stapplade uppför en stig som sedan dess hade blivit en flod.

Det dåliga vädret påverkade dock inte särskilt mycket av de vandrare vi mötte. Det fanns en känsla av kamratskap trots det dystra läget och leendena var fortfarande synliga trots regnet.

The Gear LoopVandring på Fjällräven Classic UK foto 24

Till slut släppte regnet och vinden när vi nådde toppen av passet och började gå ner mot Mar Lodge. Avbrott i molnen gjorde att flyktiga ljuspunkter dansade över dalgången och lyste upp de gamla tallarna i fjärran. Regnbågar bågade över himlen, ett passande slut på ett episkt äventyr.

Trötta ben, upplyfta humör

När vi passerade mållinjen fick vi den sista stämpeln i våra vandringspass och en känsla av att ha lyckats, men också en sorg över att vår tid i Cairngorms nästan hade tagit slut. Men inte före några tvivelaktiga danser på ceilidh och traditionell skotsk scran.

Äventyr som detta påminner oss alltid om att bergen har speciella helande egenskaper och att de samlar människor från hela världen för att uppleva samma känsla av enkelhet och frihet från vardagen. Plötsligt är den viktigaste uppgiften att hitta vatten, mat och skydd i stället för att arbeta med en oändlig lista över saker att göra.

The Gear LoopVandring på Fjällräven Classic UK foto 25

För cirka 20 år sedan grundade Fjällräven Classic med ett enkelt mål: att få fler människor att komma ut i naturen och uppleva naturens frihet, och det är ett bevis på att konceptet fortfarande står sig efter alla dessa år, i en tid då världen rör sig så snabbt att vi knappt hinner andas.

Det finns ännu inget datum för Fjällräven Classic 2023. Men du kan anmäla dig till nyhetsbrevet för att vara bland de första att få veta.

Skriva av Matt Buckley. Redigering av Leon Poultney.