The Gear Loop stöds av sina läsare. När du köper via länkar på vår webbplats kan vi tjäna en affiliate provision. Läs mer

Den här sidan har översatts med hjälp av AI och maskininlärning innan den har granskats av en mänsklig redaktör på ditt modersmål.

(The Gear Loop) - Söder om Mont Blanc-massivet ligger en nationalpark med ett av de mest spektakulära bergen i området. Gran Paradiso ligger 4 061 meter över havet, men erbjuder utan tvekan en av de bästa introduktionerna till höga toppar och alpinism i allmänhet.

Dessutom är det fortfarande orört av skidanläggningar, bergbanor och linbanor. Nationalparkens status skyddar den från sådan infrastruktur och skyddar i sin tur de många stenbockar, murmeldjur och örnar som är hemma i denna fridfulla del av Alperna.

I Västeuropa finns det ett 80-tal toppar över 4 000 meter. Rutterna till deras toppar är graderade i svårighetsgrad från F (facile - lätt) till ED (extrêmement difficile - extremt svårt). När man tar steget från berg i Storbritannien till en 4 000-tals bergstopp i Alperna rekommenderas det att man väljer en "lätt" rutt på grund av de nya utmaningar som alpinismen medför.

Till att börja med är det stora, höga berg. På 4 000 meters höjd är syret knappt, endast cirka 60 procent av mängden på havsnivå, så det är viktigt att acklimatisera sig ordentligt. Alpina rutter kombineras i allmänhet med en vistelse i en fjällstuga, så att man kan sova högt och nå toppen tidigt nästa dag. Behovet av morgonbestigning beror på snöns skick, som är stabilare innan solen skiner.

The Gear LoopAtt tackla Gran Paradiso foto 9

Det för mig till den viktigaste faktorn som skiljer alpinism från brittisk bergsvandring: glaciärer. Dessa vackra floder av snö och is har många faror. Sprickor, enorma raviner som kan vara dolda under en tunn skorpa, tvingar alpinister att hålla ihop repet eftersom de kan kollapsa och svälja människor.

Sedan finns det seracs, höga väggar av is som är som stora vågor ovanför glaciärens yta och som kan kollapsa och utlösa laviner. Dessa faror minimeras under de stabila morgonförhållandena och genom att du utrustar dig med några grundläggande alpina färdigheter.

The Gear LoopAtt tackla Gran Paradiso foto 7

Att välja rutter

Det finns två klassiska vägar till toppen av Gran Paradiso, som båda börjar i Valsavarenche-dalen. Båda är idealiska introduktioner till högalpinism och många använder dem för acklimatisering innan de beger sig till Mont Blanc.

Den ena går via Rifugio Victor Emmanuele, uppkallad efter den italienska kungen som bidrog till skapandet av nationalparken, och den andra via Rifugio Chabod, uppkallad efter den lokala bergsklättrarhjälten Federico Chabod.

Min vän Mirek och jag valde Chabod-rutten och valde en campingplats i dalen (med det passande namnet Gran Paradiso Camping) nära början av leden. Vi bokade också två nätter i skyddshuset för att försäkra oss om att vi hade maximalt med möjligheter att nå toppen.

The Gear LoopAtt tackla Gran Paradiso foto 5

På campingen, i den italienska solens hetta, axlar vi våra ryggsäckar och jag rycker till av vikten. Det kommer att bli ett hårt arbete att ta sig upp till skyddshuset.

Ett alpint välkomnande

Bergen på andra sidan dalen växer i storlek när vi klättrar uppåt, enorma med brittiska mått mätt, små med alpina mått mätt. Vi kommer upp över trädgränsen och kommer in i en frodig miljö.

Sedan når vi en höjdpunkt i sluttningen och, som så ofta i bergen, får vi en av dessa "woah"-ögonblick. En chock av sten och is. En 4 000-tals bergskedja reser sig från de grönskande betesmarkerna, med knotiga åsar och perfekt vit snö i solskenet. Glaciärer störtar ner mellan granitbastionerna. Det är Gran Paradiso och dess familj av underordnade toppar. Det är spännande att tänka på att vi kommer att vara där uppe i morgon bitti. Spännande och skrämmande.

The Gear LoopAtt tackla Gran Paradiso foto 8

Efter drygt två timmars uppstigning anländer vi till Rifugio Chabod, som ligger på en fantastisk plats på en bergssluttning med fantastisk utsikt över bergskedjan. Enligt alpina hyttor ska vi ta av oss stövlarna innan vi checkar in i receptionen.

Flyktingvakterna är en bra källa till information om allt som har med uppstigning att göra. Förutom att checka in frågar vi om vädret och förhållandena på den kommande rutten. Regn är förutspått för eftermiddagen, men förmiddagen är klar. Leden är väl upptrampad och i gott skick. Allt är bra. Middag klockan sju och frukost klockan fyra.

Efter vår uppstigning från dalen är det frestande att sitta och njuta av solskenet och utsikten med en öl och sällskap av de andra klättrarna. Det är dock alltid en bra idé att göra en rekognosering av rutten, eftersom den första timmen i morgon kommer att vara i totalt mörker.

The Gear LoopAtt tackla Gran Paradiso foto 4

Vi tillbringar några timmar med att utforska rutten, men vänder tillbaka strax efter att vi nått glaciärens slamiga eftermiddagssnö. Vi är nöjda med att ha tagit oss tid att ta reda på saker och ting inför morgondagens toppförsök och återvänder till fjällstationen.

Söker en tillflyktsort

Den tid som tillbringas på en fjällstation är en lika stor del av alpinismupplevelsen som den tid som tillbringas på berget. Varje skyddshus är unikt med sina egna udda karaktärsdrag. Förvänta dig dock inte mycket av din sovplats. Ikväll ligger jag på en våningssäng och delar rum med kanske tjugo andra.

Det är dags för middag och arrabbiata-pasta är en förrätt, med kött och mos till huvudrätt. Vi pratar med några tyska kvinnor som också var på väg mot toppen och utbyter erfarenheter. Det skulle vara intressant att se hur vi klarar oss mot berget i morgon bitti.

The Gear LoopAtt tackla Gran Paradiso foto 6

Det är ofta svårt att få en djup sömn under den första natten på hög höjd, med tanke på ljudet från andra klättrare och spänningen och oron inför morgondagens äventyr. Precis när jag hade slagit mig till ro är klockan halv fyra och väckarklockan går.

Det är få ord som utbyts vid denna tid på morgonen, även om det finns många människor som rör sig runt tillflyktsstället och förbereder sig för att ta sig upp på berget. Hydrering är viktigt på hög höjd, så vi använder oss fullt ut av de juicer som erbjuds med en enkel frukost av cornflakes. Vi går ut i mörkret, sätter på våra pannlampor och ger oss iväg.

Den första timmen går i princip på autopilot på grund av gårdagens rekognosering. Vi ligger längst fram i processionen från flyktingboendet och fortsätter att dra ifrån, förmodligen på grund av vår tidigare kunskap om den korrekta rutten.

The Gear LoopAtt tackla Gran Paradiso foto 2

Den torra glaciären tar slut och sedan är vi inne på snöbacken. Det som igår var slask i eftermiddagssolen är nu en frusen skorpa och våra stegjärn har mycket bättre grepp. Vi faller in i en jämn rytm i tystnaden före gryningen.

Gradvis börjar de avlägsna bergskedjorna bakom oss att lysa gyllene av morgonsolens första strålar. Passande nog är det Mont Blanc som sticker ut - en gyllene krona för Alpernas kung. Färgerna är fantastiska.

När vi klättrar upp passerar vi enorma sprickor med skrämmande vackra interiörer som består av märkliga och underbara isskulpturer och torn som faller ner i avgrunden. Vi kommer inte för nära.

The Gear LoopAtt tackla Gran Paradiso foto 3

Vår väg går i sicksack uppåt och hittar en väg som undviker farorna. Förutom det magnifika klipplandskapet på Gran Paradisos norra sida finns det höga bergsformationer som överskuggar oss och de andra klättrarna.

Siktar på toppen

Vi kommer fram till en axel där vår väg möter vägen från den andra stugan. Utsikten öppnar sig mot söder, en del av Alperna som jag känner till lite om. Utsikten utgörs av otaliga bergsdalar som fylls av fluffiga moln under en klarblå himmel.

Vi vänder oss om och tar en stund för att betrakta toppen som nu är synlig. På toppen finns en staty i naturlig storlek av Madonnan, som pryder en lång klipptor. Härifrån ser hon ut som ett blekt spöke som står vakt.

Fabio Fistarol/UnsplashAtt tackla Gran Paradiso foto 10

Den sista sträckan är den brantaste och jag blir medveten om hur kallt det är. Men lyckligtvis känner jag inte av effekterna av höjden. Vi kröner höjningen före den sista klippiga klättringen och en magnifik utsikt öppnar sig.

"Det är utan tvekan Matterhorn", säger jag till Mirek. Pennine Alps sträcker sig i fjärran, medan de strålande vita glaciärerna på Gran Paradisos östsida störtar nedåt, avbrutna av knivskarpa bergsryggar. Bortom detta finns ett hav av moln med enstaka cumulonimbus-torn som sträcker sig upp mot himlen.

Fram till nu hade Gran Paradiso förtjänat sin status som en enkel men spektakulär 4000-tals bergsklättring i Alperna, idealisk för en nybörjare. Men det finns en liten baksida. En svindelframkallande klättring av grad två när man väl är på toppens klippor kommer att sätta nerverna på prov för dem som har någon form av obehag i samband med höjder.

Rowan Manning/UnsplashAtt tackla Gran Paradiso foto 11

Madonnan nås genom att klättra uppför en uppsättning metallstegar som är fästa på det sista klippsteget. Detta är ett nytt tillägg till berget, som är utformat för att möjliggöra ett enkelriktat system så att klättrarna inte behöver passera varandra på den luftiga sektionen som väntar.

Framför oss finns en smal ås med enorma stenblock stora som lastbilar. Med stegjärn som skrapar mot nakna stenar och med tunga ryggsäckar på axlarna börjar vi försiktigt att ta oss över den. Efter en kort nedklättring till vänster passerar vi den mest utsatta delen.

Den är bara kort, men den är mer hårresande än något annat på Crib Goch. Till höger är vi omringade av sidan av ett av de gigantiska stenblocken, men till vänster är det ett fruktansvärt fall till glaciären hundratals meter nedanför.

The Gear LoopAtt tackla Gran Paradiso foto 1

Den enda stabila plattformen är en cirka en halvmeter bred avsats. Jag lutar mig tungt mot den trygga stenen till höger när jag kliver över, medan tomrummet gapar hungrigt till vänster. Tacksam tar jag det sista steget upp på nästa, mycket bredare, plattform. Efter detta är det enkelt att klättra tillbaka till snöbackarna.

Vi är nöjda med vårt lyckade försök att nå toppen och går snabbt ner förbi de grupper som kämpar sig uppför toppens sluttningar. Vi håller hög fart och hoppar ner medan himlen blir lysande blå och morgonen blir djupare. Strax före klockan 11, sju timmar efter att vi hade gett oss av, välkomnas vi av den italienska personalen vid skyddshuset.

Med insikten att vi kan vara tillbaka på campingen vid 13.00 och njuta av en espresso i solen, gav vi oss iväg igen. När vi är på zick-zack-sträckan mot slutet av leden är våra ben tunga och trötta. Det är lyxigt att komma upp på platt mark, liksom värmen nere i dalen. Luften är tjockare, rikare och varmare.

campingen kastar vi ner våra packningar vid tälten och går till det välförtjänta kaffet. I en och en halv timme sitter jag och solar mig i solljuset och minns hur jag har bestigit min första alpina 4000-tals bergsklättring. Sedan tar jag fram min guidebok och börjar titta på de andra cirka åttio 4000-arna. Vad blir nästa?

Skriva av Alex Foxfield. Redigering av Leon Poultney.