The Gear Loop stöds av sina läsare. När du köper via länkar på vår webbplats kan vi tjäna en affiliate provision. Läs mer

Den här sidan har översatts med hjälp av AI och maskininlärning innan den har granskats av en mänsklig redaktör på ditt modersmål.

(The Gear Loop) - Det är mitt i natten, förmodligen 1 eller kanske 2 på natten. Vi kollapsade i våra sovsäckar för bara några timmar sedan efter att ha utstått vad som utan tvekan var den mest stressiga vandringsdagen vi någonsin haft. En missad buss; ett oplanerat tre timmar långt långsamt tåg till starten (via Carlisle); den blåsande, oskyddade värmen från en kustväg; brist på vatten; ett argument av kärnkraftsgrad när man slog upp lägret klockan 21.00; en oväntad svärm av myggor; spiller couscous i våra nya sovsäckar. jag skulle kunna fortsätta...

Nu, efter bara några timmars sömn, har vi blivit vakna av den 80 km/h kuling som blåser in över toppen av Dent. Vi campar åtminstone inte på toppen, som ursprungligen planerat. Genom mörkret tittar Freja och jag på varandra och bryter ut i tysta men ändå hysteriska skratt.

Josh BarnettBaby Thru-Hiking Lifestyle foto 3

Vi har bara 16 miles och en dag kvar till en 200 mil, 18 dagar lång "semester" längs Alfred Wainwrights ikoniska kust-till-kust-led. Vår längsta genomvandring hittills var tre dagar och två nätter i Dartmoor på sensommaren 2020. En hel del har dock förändrats sedan dess. Kan vi verkligen göra det här? Ira sover i alla fall. "Vem är Ira?" du frågar. Hon är vår 7 månader gamla dotter. Nämnde jag inte att vi skulle ta med henne på resan?

Vad tänkte vi?

Fullständig avslöjande: vi hade från början inte för avsikt att den här resan skulle involvera att släpa ett spädbarn - och allt kit som krävs för att vara helt självförsörjande föräldrar i det vilda - från St Bees, på Cumbrian Coast, till Robin Hoods Bay på motsatt sida strandlinje. Även för erfarna vandrare är detta en seriös vandring. Du kommer att bestiga Everests höjd medan du korsar tre nationalparker: Lake District, Yorkshire Dales och North York Moors.

De flesta (sansade) vandrare väljer att ta cirka två veckor på sig att slutföra denna genomgångsrite och fram till den tidiga våren förra året var detta vår ursprungliga plan också. Visst, vi skulle bära allt vårt kit och campa varje natt (istället för att stanna på B&B och använda SherpaVan eller Packhorses bagageöverföringstjänster) men detta verkade som en hanterbar utmaning för oss två. Det var fram till en (bokstavligen) livsförändrande 48 timmar som började den 15 mars 2020.

Josh BarnettBaby Thru-Hiking Lifestyle foto 4

Efter att redan ha loggat över 100 miles av träning under de första månaderna av 2020, upptäckte vi att Freya var gravid! Kunde hennes kropp verkligen hantera stressen med att bära 12 kg kit, vandra 14 miles om dagen och odla vårt första barn? Vi fick aldrig reda på det. Några dagar senare började den brittiska regeringen äntligen ta den hotande coronavirus-pandemin på allvar och snart skulle vi se oss tvingade att stanna hemma. Inga träningspromenader, ingen campingträning. Vi kunde inte återvända till South West Coast Path förrän i början av juni (då det var meningen att vi skulle börja vår resa ordentligt). Vi lyckades åtminstone hinna med tre helger med Dartmoor-vandring senare samma sommar innan en allt mer komplicerad graviditet krävde Freya att vila upp sig ordentligt.

Inte bara var kust-till-kust 2020 väl och verkligen kiboshed, jag var övertygad om att det skulle vara omöjligt att göra resan följande år med en nyfödd i släptåg. Faktum är att den hotande omvälvningen i våra aktiva liv förödgade mitt sinne. Under månaderna innan Iras födelse föll jag in i en ganska tung depression. Jag var inte redo att bli pappa; i mitt huvud innebar det att offra alla äventyr vi hade kartlagt i våra huvuden. Freja hade dock andra planer.

Josh BarnettBaby Thru-Hiking Lifestyle foto 15

"Om vi inte gör det nästa år [2021], när hon inte kan gå, måste vi vänta flera år tills vi kan försöka igen," påpekade Freya för mig gång på gång. Hon hade rätt. Att ta ett motsträvigt litet barn skulle vara galenskap. Skulle ett skrikande spädbarn vara lättare?

En oväntad tonic: bergsutsikt och osttoaster

Den vackraste sträckan på hela resan, Lake District, är utan tvekan den svåraste också (du kan skylla på de många branta stigningarna för det). Med tanke på tyngden på våra ryggar (och Freyas framsida) var vår rejiggade resplan inte precis "lugn", men den gav oss en chans att slåss. Genom att begränsa vår körsträcka under öppningsveckan hade vi fortfarande kapacitet att anpassa och övervinna de olika utmaningar som vi inte hade förutsett.

Förutom att skydda oss själva fysiskt och känslomässigt fick vi gott om tid att njuta av de otroliga sevärdheterna. När vi gick över Hay Stacks - vår första stora bestigning av resan - bjöds vi på en vykortsvy över Buttermere och den omgivande dalen. Även om vi knappast var Himalaya-upptäckare som letade efter aldrig skådade vyer, var det mer än tillräckligt för att ta andan ur oss.

Josh BarnettBaby Thru-Hiking Lifestyle foto 22

Tre på varandra följande nätter av vild camping vid Helm Crag, Grisedale Tarn och Angle Tarn (de två sistnämnda riktiga bucket list ticks) var en riktig vändpunkt. Efter katastrofen på Dent höll vi på att komma in i en rytm och började verkligen njuta av äventyret. Ira var till och med en övervägande stressfri partner! Omvänt visade sig dessa isolerade fjäll vara det perfekta utomhussovrummet också. Det fanns ingen i närheten som störde oss eller, ännu viktigare, att bli störd av en skrikande 7-månaders.

Faktum är att vi insåg att vi inte behövde en brist på faciliteter eller snygg utrustning för att ha kul. Natten vi tillbringade i Grisedale Tarn, tittade på solen gå ner över Patterdale-dalen och laga provisoriska osttoasties på vår MSR Pocket Rocket-spis kommer att leva länge i minnet.

En integrerad del av att upprätthålla denna positiva relation, Freya och jag delade ständigt våra tankar och problem (liksom en solid tillgång på godis). Liksom föräldraskap i allmänhet var kommunikation och lagarbete avgörande. När vi gick ner för den steniga rännan som sticker ut från Kidsty Pike, såg jag Freya (som inte kunde se sina fötter tack vare Ira) genom de svårare delarna. Det var en process vi hade hittat tidigare i veckan. Ett försummelse av plikterna nu kan sluta med att Ira klumpar huvudet på en ojämn kant, vilket, jag är tillförlitligt informerad om, skulle vara suboptimalt föräldraskap...

Josh BarnettBaby Thru-Hiking Lifestyle foto 9

På vägen: uppenbarelsen av vår baby-thru-vandring

Även efter att ha lämnat det nästan konstanta dramat i Lake District, fortsatte resan att häpna, med hjälp av de ständigt föränderliga vyerna vid horisonten. Yorkshire Dales bjöd på en oväntat välkommen tonic, särskilt de underbara smörblommaängarna i full blom längs vägen från Keld till Reeth.

När vi vandrade längre fram blev Ira stor förtjusning över de bisarrt näbbade slingorna som dök in och ut i det långa gräset när vi nådde gränsen till Richmondshire. Hennes ständigt växande fascination för världen omkring oss var tillräckligt för att tvätta bort alla rester av den ångest jag byggt upp under månaderna både före hennes födelse och innan vårt försök från kust till kust.

Josh BarnettBaby Thru-Hiking Lifestyle foto 13

När vi nådde de dystra vidderna av North York Moors stod det alldeles klart för Freya och mig själv att vi inte behövde välja mellan att vara föräldrar och att vara äventyrliga. De var trots allt inte ömsesidigt uteslutande idéer. Vårt tänkande förstärktes bara av en nästan konstant ström av beröm och beundran (eller var det bara förbryllad häpnad?) från förbipasserande och andra C2Cers vi träffade på vägen.

Jag tänker inte sitta här och predika om hur lätt en treveckorsvandring med en bebis är. Det finns ingen silverkula som gör ditt planerade äventyr enkelt. Under hela andra halvan av promenaden hade det konstanta bärandet av över 20 kilo gjort att både Freja och jag inte kände någon av våra stortår. Varje kväll värkte våra axlar av en kraft som antydde att vi hade tillbringat dagen med att sparra med Tyson Fury. Rent fysiskt var det en strävan som krävde alla våra reserver av grus och beslutsamhet. Men det var också det bästa sommarlovet vi någonsin haft. Även om det är oerhört stolt över att nå Robin Hoods Bay, finns det, även nu, en känsla av sorg över att inte fortfarande vara ute på leden. Sedan man återvände hem till "normaliteten" känns livet lite tomare eller åtminstone lite för tamt.

Josh BarnettBaby Thru-Hiking Lifestyle-foto 19

Det är dock ingen dålig sak. Att vandra kust-till-kust med vår baby har verkligen förändrat våra liv. Det har hjälpt mig att övervinna en psykisk hälsokris, bevisat för oss båda hur tuffa vi verkligen kan vara och, viktigast av allt, bekräftat exakt vilken sorts föräldrar vi vill vara och vilken typ av liv vi vill ge Ira. Skulle vi återvända till kust-till-kust-leden? Nej. Men det är inte för att vi inte skulle göra det igen. Det beror på att det fortfarande finns så mycket av världen kvar att utforska med vår familj på tre.

Nödvändig baby-through-vandringsutrustning

VangoBebis genom vandringsutrustning foto 5

Vango Scafell 300+ tält

squirrel_widget_6186879

Att ha ett tält som bara en av oss lätt kunde resa var en gåva från gud; när Ira inte ville leka med gräset, fanns det alltid någon som kunde underhålla vår lilla mänskliga följeslagare. Med en vikt på 3,6 kg är det lite tungt och det är ett så stort vildtält som du kan komma undan med. Men det finns gott om plats för kit på verandan och det ger dig någonstans att laga mat när vädret är skräp.

Therma-a-RestBebis genom vandringsutrustning foto 4

Therma-a-Rest Vesper 0C täcke

squirrel_widget_6186909

Eftersom vi sov tillsammans med en bebis var en sovsäck utesluten för Freya, så detta tresäsongs 900-fill duntäcke var den perfekta lösningen för en god natts sömn. Den ger en säker nattsömn för alla och hjälpte också till med amningspass mitt på natten. Med en vikt på under 0,5 kg är den också fjäderlätt.

SalomonBebis genom vandringsutrustning foto 3

Salomon Speedcross 5

squirrel_widget_6186969

Traditionella stövlar kan vara de mest populära fotbeklädnaden för vandring, men uteslut inte ett par löpare. Freya fann att Salomon Speedcross 5 ger överlägset grepp på alla underlag tack vare de stora "klackarna" på sulan. En smal profil gjorde att hon kunde placera sina fötter med större självförtroende också (idealiskt på några av de svårare scrambles, som toppen av Hay Stacks). Allt som hjälper till att förhindra fall när barnet bär på sig är en vinst i vår bok.

ErgobabyBebis genom vandringsutrustning foto 1

Ergobaby 360 Cool Air Mesh

squirrel_widget_6186939

Det slutade med att vi använde en Oscha Sea Salt Cosmic babysjal för att bära Ira, men det här kan vara ett bra alternativ om du behöver något mer strukturerat. De andningsbara meshpanelerna gör den svalare för både förälder och baby och, beroende på din lillas ålder, stödjer den upp till fyra olika bärpositioner. Ett brett höftband och vadderade axelband gör den superbekväm även över långa avstånd.

ExpedBebis genom vandringsutrustning foto 2

Exped Fold UL torrpåsset

squirrel_widget_6186999

Dessa lätta torrpåsar höll allt i våra förpackningar organiserade, vilket gjorde lägerläggningen lite mer smidig. Vi upptäckte att att ha en rutin och utsedda jobb varje kväll både påskyndade installationsprocessen och förhindrade att stressgrytan kokade över.

Josh BarnettBaby Thru-Hiking Lifestyle foto 5

Planerar fr ett babypackande ventyr genom vandring

En vandring genom längdåkning med en nyfödd är ingen plats för viktgubbar. Ira krävde att vi skulle bära en extra torr påse med kläder till henne och ett omfattande första hjälpen-kit (komplett med spädbarnsnödvänjor som barntillskottsgranulat och Calpol). Sedan är det den obligatoriska högen med blöjor, blöjkräm, dummies och torrservetter.

Dag ett slog min packning (fylld med några dagars mat och tre liter vatten) vågen på 21 kg, ett kilo över Ospreys föreslagna övre belastningsgräns. Freyas pack, som inkluderade vårt tremannatält, toppade på 14 kg. Men hon var också den enda bäraren av Ira (som under våra träningspromenader hade vant sig vid bekvämligheten av mammas bröst). Den lilla lade till ytterligare 7,5 kg, vilket gjorde att Freyas totala bärkraft blev 21,5 kg. Oj.

All den extra vikten krävde att vi skrotade vår ursprungliga plan för att slutföra överfarten på 14 dagar (förmodligen den mest populära överfartstiden för C2Cers sans baby). Istället, med hjälp av Trailblazers guidebok 'Coast to Coast Path' , tog vi en 18-dagars resa, som inkluderade sex dagar i sjöarna för att hjälpa till att växa våra stigben gradvis utan risk för utbrändhet. Paul Willcocks informativa serie med videor var också briljanta på att bekanta oss med rutten och dess landmärken.

Måste ha: Ordnance Survey OS Maps app

£23 per år från Ordnance Survey

Medan papperskartor och en riktig kompass fortfarande är väsentliga saker under vandring, navigerade vi hela rutten med OS-appen. Vi planerade våra rutter i förväg innan vi lämnade hemmet och laddade ner dem för offlineanvändning (nödvändigt i de svarta signalerna i Lake District). Medan några buggar i Android-versionen ibland fick oss att behöva starta om appen, satte vi knappt en känga ur linje över hela banan. Ett utmärkt budgetalternativ jämfört med dyra GPS-enheter.