The Gear Loop wordt ondersteund door zijn lezers. Wanneer u via links op onze site koopt, kunnen we een aangesloten commissie verdienen. Kom meer te weten

Deze pagina is vertaald met behulp van AI en machine learning.

(The Gear Loop) - Ten zuiden van het Mont Blanc-massief ligt een nationaal park met een van de meest spectaculaire bergen in de omgeving. Gran Paradiso torent 4.061 meter boven de zeespiegel uit, maar biedt misschien wel een van de beste introducties tot hoge toppen en alpinisme in het algemeen.

Bovendien blijft het ongerept door ski-ontwikkelingen , kabelbanen en kabelbanen. De status van nationaal park beschermt het tegen dergelijke infrastructuur en beschermt op zijn beurt de vele steenbokken, marmotten en adelaars die dit vredige deel van de Alpen thuis noemen.

Er zijn 80-tal toppen in West-Europa boven de 4.000 meter. Routes naar hun toppen zijn ingedeeld in moeilijkheidsgraad van F (gemakkelijk - gemakkelijk) tot ED (extrêmement difficile - extreem moeilijk). Bij het afstuderen van de bergen in het Verenigd Koninkrijk naar een Alpine 4000er, wordt geadviseerd om een "gemakkelijke" route te kiezen vanwege de nieuwe uitdagingen die het alpinisme met zich meebrengt.

The Gear LoopGran Paradiso aanpakken foto 9

Om te beginnen zijn dit grote, hoge bergen . Op 4.000 meter is zuurstof schaarser, slechts ongeveer 60 procent van de hoeveelheid op zeeniveau, dus een goede acclimatisatie is essentieel. Alpenroutes worden over het algemeen gecombineerd met een verblijf in een berghut, om de volgende dag hoog te kunnen slapen en de top te bereiken. Deze behoefte aan beklimmingen in de ochtend is te wijten aan de toestand van de sneeuw, die stabieler is voordat de zon opkomt.

Dat brengt me bij de belangrijkste factor die alpinisme scheidt van bergwandelen in het VK: gletsjers. Deze prachtige rivieren van sneeuw en ijs hebben veel gevaren. Kloven, enorme ravijnen, die verborgen kunnen worden onder een dunne korst, dwingen alpinisten om samen te touwen, omdat ze het risico lopen in te storten en mensen heel te verzwelgen.

Dan zijn er seracs, torenhoge muren van ijs, als grote golven boven het oppervlak van de gletsjer, die kunnen instorten en lawines kunnen veroorzaken. Deze gevaren worden geminimaliseerd tijdens de stabiele ochtendomstandigheden en ook door jezelf uit te rusten met een paar basis alpine vaardigheden.

The Gear LoopAanpakken van Gran Paradiso foto 7

Routes kiezen

Er zijn twee klassieke routes naar de top van Gran Paradiso, beide beginnend in de Valsavarenche-vallei. Beide vormen een ideale introductie tot hoogalpinisme en velen gebruiken ze om te acclimatiseren voordat ze naar de Mont Blanc gaan.

De ene klimt omhoog via de Rifugio Victor Emmanuele, genoemd naar de Italiaanse koning die een belangrijke rol speelde bij de oprichting van het nationale park, en de andere klimt via de Rifugio Chabod, genoemd naar de plaatselijke bergbeklimmer Federico Chabod.

Mijn vriend Mirek en ik kozen voor de Chabod-route en kozen een camping in de vallei (met de toepasselijke naam Gran Paradiso Camping) vlakbij het begin van het pad. We boekten ook twee nachten in de refuge om ervoor te zorgen dat we de maximale kans hadden om naar de top te gaan.

The Gear LoopAanpakken van Gran Paradiso foto 5

Op de camping, in de hitte van de Italiaanse zon, dragen we onze rugzakken en ik huiver van het gewicht. Het optrekken naar de schuilplaats wordt hard werken.

Een alpine welkom

De bergen aan de andere kant van de vallei groeien in gestalte terwijl we stijgen, enorm voor Britse normen, klein voor Alpennormen. We breken boven de boomgrens uit in een weelderige omgeving.

Dan komen we op een helling in de heuvels en, zoals vaak gebeurt in de bergen , hebben we een van die 'woah'-momenten. Een schok van steen en ijs. Een 4000er stijgt op uit de groene weiden, alle knoestige bergkammen en perfect witte sneeuw in de zon. Gletsjers storten neer van tussen de bastions van graniet. Het is Gran Paradiso en zijn familie van ondergeschikte toppen. Spannend om te bedenken dat we daar morgenochtend zullen zijn. Spannend en ontmoedigend.

The Gear LoopAanpakken van Gran Paradiso foto 8

Na iets meer dan twee uur klimmen, komen we aan bij Rifugio Chabod, gelegen op de heuvel op een glorieuze locatie met een fantastisch uitzicht op het gebergte. De etiquette van de almhutten schrijft voor dat we onze laarzen uittrekken voordat we inchecken bij de receptie.

De bewakers van de toevluchtsoorden zijn een geweldige bron van informatie voor alles wat met opstijgen te maken heeft. Naast het inchecken vragen we ook naar het weer en de omstandigheden op de route die voor ons ligt. Er wordt regen voorspeld voor de middag, maar de ochtend is helder. De route is goed betreden en in goede staat. Alles goed. Het diner is om zeven uur en het ontbijt is om vier uur.

Na onze beklimming uit de vallei is het verleidelijk om te gaan zitten, te genieten van de zon en het uitzicht met een biertje en het gezelschap van de andere klimmers. Het is echter altijd een goed idee om de route die voor je ligt te verkennen, aangezien het eerste uur morgen in totale duisternis zal zijn.

The Gear LoopAanpakken van Gran Paradiso foto 4

We besteden een paar uur aan het verkennen van de route die voor ons ligt en keren terug net nadat we de modderige middagsneeuw van de gletsjer hadden bereikt. Blij dat we de tijd hadden genomen om dingen uit te zoeken voor het bod van de top van morgen, keren we terug naar de refuge.

Toevlucht zoeken

Elke tijd die je in een berghut doorbrengt, is net zo'n groot onderdeel van de alpinisme-ervaring als de tijd die je op de berg doorbrengt. Elk toevluchtsoord is uniek met zijn eigen eigenzinnige karaktereigenschappen. Verwacht echter niet veel van uw slaapvertrekken. Vanavond lig ik op een stapelbed en deel ik een kamer met misschien twintig anderen.

Het is etenstijd en arrabbiata-pasta is om te beginnen, met vlees en puree als hoofdgerecht. We praten met enkele Duitse vrouwen die ook op weg waren naar de top en vergelijken aantekeningen. Het zou interessant zijn om te zien hoe het ons morgen tegen de berg verging.

The Gear LoopGran Paradiso aanpakken foto 6

Diepe slaap is vaak moeilijk te vinden tijdens de eerste nacht op hoogte, met het lawaai en de drukte van andere klimmers en de opwinding en angst voor het avontuur van morgen. Net zoals ik had afgesproken, is het half drie en gaat de wekker.

Er worden weinig woorden gewisseld op dit uur van de ochtend, hoewel er genoeg mensen rond de berghut lopen, zich voorbereidend om de berg op te gaan. Hydratatie is essentieel op hoogte, dus we maken optimaal gebruik van de aangeboden sappen met een eenvoudig ontbijt met cornflakes. We stappen het donker in, zetten onze hoofdlampen aan en gaan.

Het eerste uur gaat eigenlijk op de automatische piloot vanwege de reccy van gisteren. We zitten vooraan in de stoet vanuit de refuge en we blijven wegrijden, waarschijnlijk vanwege onze voorkennis van de juiste route.

The Gear LoopGran Paradiso aanpakken foto 2

De droge gletsjer houdt op en dan zijn we op de sneeuwhelling. Wat gisteren allemaal slush was in de middagzon, is nu een bevroren korst en onze stijgijzers hebben veel meer ingekocht. We vallen in een vast ritme in de pre-dageraad stilte.

Geleidelijk beginnen de verre bergketens aan onze achterkant goud te gloeien met de eerste stralen van de ochtendzon. Het is passend dat de Mont Blanc opvalt - een gouden kroon voor de koning van de Alpen. De kleuren zijn verbluffend.

Terwijl we stijgen, passeren we enorme spleten met gruwelijk mooie interieurs bestaande uit vreemde en prachtige ijssculpturen en torens die in de afgrond vallen. We komen niet te dichtbij.

The Gear LoopAanpakken van Gran Paradiso foto 3

Ons pad zigzagt omhoog en vindt een route die de gevaren vermijdt. Naast het prachtige rotslandschap van de noordwand van Gran Paradiso, doen torenhoge seracs ons en de andere klimmers in het niet vallen.

Streven naar de top

We bereiken de schouder waar onze route de route van de andere berghut ontmoet. Uitzichten openen zich naar het zuiden, een deel van de Alpen waar ik weinig van af weet. Het uitzicht wordt gevormd door talloze bergachtige valleien die zich vullen met pluizige wolken onder een helderblauwe lucht.

We draaien ons om en nemen even de tijd om de top, die nu in zicht is, te overdenken. Het wordt gekroond met een levensgroot beeld van de Madonna, dat een lange rotstoren siert. Vanaf hier heeft ze het uiterlijk van een bleek spook dat op wacht staat.

Fabio Fistarol/UnsplashGran Paradiso aanpakken foto 10

De laatste trek is de steilste en ik merk hoe koud het is. Maar gelukkig voel ik de effecten van de hoogte niet. We beklimmen de klim voor de laatste rotsachtige klauteren en een prachtig uitzicht ontvouwt zich.

'Dat is ongetwijfeld de Matterhorn,' zeg ik tegen Mirek. De Pennine Alpen strekken zich uit in de verte, terwijl de schitterend witte gletsjers van de oostkant van Gran Paradiso naar beneden storten, onderbroken door vlijmscherpe bergkammen. Daarachter is een zee van wolken met af en toe een cumulonimbus-toren die zich naar de hemel uitstrekt.

Tot nu toe had Gran Paradiso zijn status verdiend als een eenvoudige maar spectaculaire Alpine 4000er, ideaal voor een eerste timer. Er zit echter een steek in de staart. Een duizelingwekkende graad twee klauteren eenmaal op de toprotsen zal de zenuwen testen van mensen met enige vorm van ongemak rond hoogtes.

Rowan Manning/UnsplashGran Paradiso aanpakken foto 11

De Madonna wordt verkregen door een reeks metalen sporten te beklimmen die aan de laatste rotstrede zijn bevestigd. Dit is een nieuwe toevoeging aan de berg, ontworpen om een eenrichtingssysteem mogelijk te maken, zodat klimmers elkaar niet hoeven te passeren op het luchtige gedeelte dat nog moet komen.

Verderop is een smalle richel van enorme rotsblokken zo groot als vrachtwagens. Met stijgijzers die tegen naakte rotsen krabben en nog steeds zware pakken op de schouders nemen, beginnen we behoedzaam aan de oversteek. Na een korte afdaling naar links, wordt het meest blootgestelde gedeelte gekruist.

Het is maar kort, maar het is huiveringwekkender dan wat dan ook op Crib Goch. Aan de rechterkant omsluit de zijkant van een van de gigantische rotsblokken ons, maar aan de linkerkant is een afschuwelijke val naar de gletsjer honderden meters lager.

Alessandro Simonetta/UnsplashGran Paradiso aanpakken foto 12

Het enige stabiele platform is een richel van ongeveer 30 cm breed. Ik leun zwaar tegen de veiligheid van het rotsblok aan mijn rechterkant terwijl ik oversteek, de leegte hongerig gapend aan mijn linkerkant. Dankbaar zet ik de laatste stap naar het volgende, veel bredere platform. Hierna is het eenvoudig terug klauteren naar de sneeuwhellingen.

Blij met ons succesvolle bod op de top, dalen we snel af langs de partijen die de hellingen van de top op sjokken. We maken een hoog tempo en dalen af terwijl de lucht helderblauw wordt en de ochtend dieper wordt. Even voor 11 uur, zeven uur nadat we vertrokken zijn, worden we begroet door het Italiaanse personeel bij de refuge.

Met het besef dat we om 13:00 uur terug kunnen zijn op onze camping, nippend aan een espresso in de zon, gaan we weer op pad. Tegen de tijd dat we in de zigzag richting de onderkant van het pad zijn, zijn onze benen zwaar en vermoeid. Vlak terrein winnen is luxe, net als de hitte beneden in de vallei. De lucht is dikker, rijker en warmer.

Op de camping gooien we onze rugzakken bij onze tenten neer en gaan op weg naar die welverdiende koffie. Anderhalf uur lang zit ik te koesteren in het zonlicht en de glorie van een beklimming van mijn eerste alpine 4000er. Dan pak ik mijn reisgids en kijk naar de andere tachtigduizend 4000ers. Wat nu?

Geschreven door Alex Foxfield. Bewerken door Leon Poultney.