The Gear Loop wordt ondersteund door zijn lezers. Wanneer u via links op onze site koopt, kunnen we een aangesloten commissie verdienen. Kom meer te weten

Deze pagina is vertaald met behulp van AI en machinaal leren voordat hij is beoordeeld door een menselijke redacteur in uw moedertaal.

(The Gear Loop) - In het zuiden van het Mont Blanc-massief ligt een nationaal park dat een van de spectaculairste bergen in de omgeving herbergt. De Gran Paradiso torent 4.061 meter boven de zeespiegel uit, maar biedt aantoonbaar een van de beste introductie tot hoge toppen en alpinisme in het algemeen.

Bovendien blijft het ongerept door skigebieden, kabelspoorwegen en kabelbanen. De status van nationaal park beschermt het tegen dergelijke infrastructuur en beschermt op zijn beurt de vele steenbokken, marmotten en adelaars die dit vredige deel van de Alpen hun thuis noemen.

Er zijn ongeveer 80 toppen in West-Europa boven de 4.000 meter. Routes naar hun toppen zijn ingedeeld in moeilijkheidsgraden van F (facile - gemakkelijk) tot ED (extrêmement difficile - extreem moeilijk). Bij de overgang van bergen in het Verenigd Koninkrijk naar een Alpine 4.000er wordt geadviseerd een "gemakkelijke" route te kiezen vanwege de nieuwe uitdagingen die het alpinisme met zich meebrengt.

Om te beginnen zijn dit grote, hoge bergen. Op 4.000 meter is de zuurstof schaarser, slechts ongeveer 60% van de hoeveelheid op zeeniveau, dus een goede acclimatisatie is essentieel. Alpenroutes worden meestal gecombineerd met een verblijf in een berghut, om hoog te kunnen slapen en de volgende dag vroeg te kunnen toppen. Deze noodzaak van ochtendklimmen is te wijten aan de toestand van de sneeuw, die stabieler is voordat de zon opkomt.

The Gear LoopGran Paradiso aanpakken foto 9

Dat brengt me bij de belangrijkste factor die alpinisme onderscheidt van Brits bergwandelen: gletsjers. Deze prachtige rivieren van sneeuw en ijs kennen vele gevaren. Spleten, enorme ravijnen, die verborgen kunnen zijn onder een dunne korst, dwingen alpinisten om zich aan elkaar vast te binden, omdat ze kunnen instorten en mensen in hun geheel kunnen verzwelgen.

Dan zijn er nog de seracs, torenhoge ijswanden, als grote golven boven het gletsjeroppervlak, die kunnen instorten en lawines kunnen veroorzaken. Deze gevaren worden geminimaliseerd tijdens de stabiele ochtendcondities en ook door jezelf uit te rusten met een paar basis alpine vaardigheden.

The Gear LoopAanpakken van Gran Paradiso foto 7

Routes kiezen

Er zijn twee klassieke routes naar de top van de Gran Paradiso, die beide beginnen in de Valsavarenche Vallei. Beide zijn een ideale kennismaking met alpinisme en velen gebruiken ze om te acclimatiseren voordat ze naar de Mont Blanc gaan.

De ene klimt via de Rifugio Victor Emmanuele, genoemd naar de Italiaanse koning die betrokken was bij de oprichting van het nationale park, en de andere klimt via de Rifugio Chabod, genoemd naar de plaatselijke bergbeklimmerheld Federico Chabod.

Mijn vriend Mirek en ik kozen voor de Chabod-route en kozen een camping in de vallei (met de toepasselijke naam Gran Paradiso Camping) dicht bij het begin van de route. We boekten ook twee nachten in de refuge om er zeker van te zijn dat we een maximale kans hadden om de top te bereiken.

The Gear LoopAanpakken van Gran Paradiso foto 5

Op de camping, in de hitte van de Italiaanse zon, dragen we onze rugzakken en ik huiver van het gewicht. De tocht naar de hut zal zwaar worden.

Een alpine welkom

De bergen aan de overkant van de vallei worden groter naarmate we stijgen, groot naar Britse maatstaven, klein naar Alpenmaatstaven. We komen boven de boomgrens uit in een weelderige omgeving.

Dan overschrijden we een helling en, zoals zo vaak in de bergen, hebben we een van die 'woah'-momenten. Een schok van rots en ijs. Een 4000er rijst op uit de groene weiden, met knoestige richels en perfect witte sneeuw in de zon. Gletsjers storten neer van tussen de bastions van graniet. Het is de Gran Paradiso en zijn familie van onderliggende toppen. Spannend om te bedenken dat we daar morgenochtend zullen staan. Spannend en ontmoedigend.

The Gear LoopAanpakken van Gran Paradiso foto 8

Na iets meer dan twee uur klimmen komen we aan bij Rifugio Chabod, gelegen op een schitterende locatie met een fantastisch uitzicht op de bergketen. De huttenetiquette schrijft voor dat we onze laarzen uittrekken voordat we bij de receptie inchecken.

De refuge wardens zijn een geweldige bron van informatie voor alles wat met de beklimming te maken heeft. Naast het inchecken vragen we naar het weer en de omstandigheden op de route. Voor de middag wordt regen voorspeld, maar de ochtend is helder. De route is goed begaanbaar en in goede staat. Alles is in orde. Het diner is om zeven uur en het ontbijt om vier uur.

Na onze klim uit de vallei is het verleidelijk om te gaan zitten, te genieten van de zon en het uitzicht met een biertje en het gezelschap van de andere klimmers. Het is echter altijd een goed idee om de route te verkennen, aangezien het eerste uur morgen in totale duisternis valt.

The Gear LoopAanpakken van Gran Paradiso foto 4

We besteden een paar uur aan het verkennen van de route, en keren terug net nadat we de smeltsneeuw van de gletsjer hebben bereikt. Blij dat we de tijd hebben genomen om alles uit te zoeken voor de top van morgen, keren we terug naar de hut.

Op zoek naar de schuilplaats

Het verblijf in een berghut is net zo belangrijk als het verblijf op de berg. Elke berghut is uniek met zijn eigenzinnige karaktertrekken. Verwacht echter niet veel van je slaapvertrekken. Vannacht lig ik op een stapelbed en deel ik een kamer met misschien twintig anderen.

Het is etenstijd en arrabbiata pasta is het voorgerecht, met vlees en puree als hoofdgerecht. We praten met een paar Duitse vrouwen die ook op weg waren naar de top, en vergelijken notities. Het zou interessant zijn om te zien hoe we het morgenochtend tegen de berg opnemen.

The Gear LoopGran Paradiso aanpakken foto 6

Diepe slaap is vaak moeilijk te bereiken tijdens de eerste nacht op hoogte, met het lawaai en de drukte van andere klimmers en de opwinding en vrees voor het avontuur van morgen. Net als ik me geïnstalleerd heb, is het half vier en gaat de wekker.

Er worden weinig woorden gewisseld op dit tijdstip van de ochtend, hoewel er veel mensen rondlopen in de hut, die zich voorbereiden om de berg op te gaan. Hydratatie is essentieel op grote hoogte, dus maken we volop gebruik van de aangeboden sappen met een eenvoudig ontbijt van cornflakes. We stappen het donker in, doen onze zaklampen aan en gaan op pad.

Het eerste uur gaat eigenlijk op de automatische piloot vanwege de verkenning van gisteren. We zitten vooraan in de stoet vanaf de refuge en blijven wegrijden, waarschijnlijk dankzij onze voorkennis van de juiste route.

The Gear LoopGran Paradiso aanpakken foto 2

De droge gletsjer eindigt en dan zijn we op de sneeuwhelling. Wat gisteren alleen maar smeltwater was in de middagzon, is nu een bevroren korst en onze stijgijzers hebben veel meer houvast. We komen in een vast ritme in de vroege stilte.

Geleidelijk aan beginnen de verre bergketens in onze rug goud te gloeien door de eerste stralen van de ochtendzon. Het is de Mont Blanc die opvalt, een gouden kroon voor de koning van de Alpen. De kleuren zijn prachtig.

Terwijl we opstijgen, passeren we enorme kloven met gruwelijk mooie interieurs bestaande uit vreemde en wonderlijke ijssculpturen en torens die in de afgrond vallen. We komen niet te dichtbij.

The Gear LoopAanpakken van Gran Paradiso foto 3

Ons pad zigzagt zich een weg naar boven, om de gevaren te vermijden. Naast het prachtige rotslandschap van de noordwand van de Gran Paradiso, dwingen torenhoge seracs ons en de andere klimmers in de schaduw.

Streven naar de top

We bereiken de berm waar onze route de route van de andere berghut ontmoet. Het uitzicht opent zich naar het zuiden, een deel van de Alpen waar ik weinig van weet. Het uitzicht wordt gevormd door ontelbare bergdalen die zich vullen met pluizige wolken onder een felblauwe hemel.

We draaien ons om en staan even stil bij de top, die nu in zicht is. Bovenop staat een levensgroot beeld van de Madonna, dat een lange rotsachtige tor siert. Van hieruit ziet ze eruit als een bleek spook dat de wacht houdt.

Fabio Fistarol/UnsplashGran Paradiso aanpakken foto 10

Het laatste stuk is het steilste en ik merk hoe koud het is. Maar gelukkig voel ik de effecten van de hoogte niet. We beklimmen de helling voor de laatste rotsachtige klim en een prachtig uitzicht ontvouwt zich.

"Dat is ongetwijfeld de Matterhorn," zeg ik tegen Mirek. De Pennine Alpen strekken zich in de verte uit, terwijl de stralend witte gletsjers van de oostkant van de Gran Paradiso naar beneden storten, onderbroken door messcherpe bergkammen. Daarachter ligt een zee van wolken met af en toe een cumulonimbustoren die naar de hemel reikt.

Tot nu toe had de Gran Paradiso zijn status verdiend als een eenvoudige maar spectaculaire Alpine 4000er, ideaal voor een first timer. Er zit echter een angel in de staart. Een hoogtevrees veroorzakende scramble van graad twee op de top zal de zenuwen van mensen met hoogtevrees op de proef stellen.

Rowan Manning/UnsplashGran Paradiso aanpakken foto 11

De Madonna wordt bereikt door het beklimmen van een set metalen sporten die aan de laatste rotsstap zijn bevestigd. Dit is een nieuwe toevoeging aan de berg, ontworpen om eenrichtingsverkeer mogelijk te maken, zodat klimmers elkaar niet hoeven te passeren op het luchtige gedeelte dat nog moet komen.

Voor ons ligt een smalle bergkam met enorme rotsblokken zo groot als vrachtwagens. Met stijgijzers die tegen de naakte rots schrapen en zware bepakking, beginnen we voorzichtig aan de oversteek. Na een korte afdaling naar links wordt het meest kwetsbare deel overgestoken.

Het is maar kort, maar het is huiveringwekkender dan alles op Crib Goch. Aan de rechterkant sluit de zijkant van een van de reusachtige rotsblokken ons in, maar aan de linkerkant is een verschrikkelijke val naar de honderden meters lager gelegen gletsjer.

The Gear LoopAanpakken van Gran Paradiso foto 1

Het enige stabiele platform is een richel van een meter breed. Ik leun zwaar tegen de veiligheid van het rotsblok rechts van me als ik er overheen stap, de leegte gapend naar links. Dankbaar zet ik de laatste stap op het volgende, veel bredere platform. Hierna is het eenvoudig klauteren terug naar de sneeuwhellingen.

Blij met onze succesvolle poging om de top te bereiken, dalen we snel af langs de groepen die de tophellingen op sjokken. We gaan snel naar beneden terwijl de lucht stralend blauw wordt en de ochtend vordert. Even voor 11 uur, zeven uur na ons vertrek, worden we begroet door het Italiaanse personeel van de refuge.

Met het besef dat we tegen 13.00 uur terug kunnen zijn op onze camping, nippend aan een espresso in de zon, gaan we opnieuw op pad. Tegen de tijd dat we op de zigzag naar de bodem van het pad zijn, zijn onze benen zwaar en vermoeid. Het winnen van vlakke grond is heerlijk, net als de hitte beneden in de vallei. De lucht is dikker, rijker en warmer.

Op de camping gooien we onze rugzakken neer bij onze tenten en gaan naar die welverdiende koffie. Anderhalf uur lang zit ik te genieten van het zonlicht en de glorie van een beklimming van mijn eerste alpine 4000er. Dan haal ik mijn gids tevoorschijn en begin de andere 4000ers te bekijken. Wat is de volgende?

Geschreven door Alex Foxfield. Bewerken door Leon Poultney.